-->

الأعلان عن هاتف Infinix Zero 2


 
شركة انفينكس و قدرتها على انها ممكن تثبت اقدامها في السوق المصري بسهولة و قدمنا بعض المواصفات السريعة لهاتف زيرو 2 الجديد الا ان فيه عضو عزيز علينا اتكلم معانا ع الخاص في نقطتين نبهنا انه كان لازم نذكرهم مع اننا اشرنا لواحدة منهم ع السريع
الحقيقة فيه نقطتين مهمين بيعتبر بسببهم الهاتف ده ثوري في فئتة السعرية لو نزل ب1400 زي نيجيريا -تقريبيا- !
ثوري ؟!!
ايوه ثوري .. و مش بسبب انه جوريلا جلاس 3 او الطبقة الخلفية كويسة ضد الخدوش و الكلام ده او انه فيه شاشة اموليد اتش دي !
لا ثوري لنقطتين ..
الاولى انه في الفئة دي صعب تلاقي هاتف بسمك 6.8 مع وزن 118 جرام ! " الايفون 6 سمكه 6.9 ملل"
الحاجة التانية و هي الاهم اللي تعتبر نقلة نوعية للهاتف في مجال التصوير .. اننا قلنا انه الحساس من سامسونج و سكتنا من غير تفصيل !
بس كان لازم نوضح ان حساس الكاميراSamsung S5K3M2 CMOS sensor من تطوير سامسونج بتقنية ISOCELL افضل من حساس سوني IMX214 المستخدم في اغلب الهواتف و على رأسها ميت 7 و شياومي 4 و ميزيو ودي تعتبر نقلة كويسة للهاتف في الكاميرا و نقطة قوة مش متوفرة في اقرانه اللي في نفس الفئة السعرية او الاعلى منها شوية ..
و بالنسبة لتقنية ISOCELL باختصار
اضافة طبقة من العزل مابين كل بيكسل وآخر يعني كل بيكسل معزول بفاصل فيزيائي عن البيكسلات اللي جمبه يساعد هذا العزل -بحسب شركة سامسونج - البيكسل على التقاط المزيد من الفوتونات (عناصر الضوء) وامتصاصها بشكل صحيح وأكثر فاعلية وبذلك يتم إلغاء التداخل والتشويش الذي يحدث عادة مابين البيكسلات المتجاورة وبالتالي يؤدي هذا إلى إنتاج صورة أكثر دقة من حيث الألوان وأكثر حدة وغنى وهذا يحسن من جودة الصورة رغم صغر حجم البيكسلات وزيادة عددها.
يعني بيساعد على تقليل النويزي و التشوي

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوضة لدى مدونة الحصري 2015