-->

CPU MediaTek & Cualcomm

معلومة ع السريع .. رغم التطور الحاصل بسرعة كبيرة في الهارودير الخاص بالهواتف المحمولة و خصوصا في المعالجات !
فيه معالجات دلوقتي وصلت لترددات 2.7 و فيه وصل لعشر انوية !

الا ان الارقام دي عشان تعوض نقص الاداء و السلاسة الحاصل في الاندوريد نفسه كنظام (بعد اللولي بوب انخفض الكلام ده )..
كل ده عادي
اللي مش عادي انه للاسف فيه دراسة بتبين انه اكتر من 90 في المية من التطبيقات الموجودة في متجر التطبيقات مبتستخدمش اكتر من نواتين او تلاته بالكتير و باقي الانوية بيظل مالهوش لازمة _غالبا_ بس بيساعد في رفع الاداء المجمل للهاتف عشان كدا في اختبارات البينشمارك بيكون اداء الايفون في النواة الواخدة متفوق على اغلب او كل هواتف الاندوريد و بتكون هواتف الاندرويد اعلى في اختبار عدد الانوية ككل لان الايفون ثنائي و المعالجات التانيه رباعيه و ثمانية

من الاخر ميغركش حتة ده ثماني ده رباعي ده ثنائي .. اهم حاجه ركز على بنية المعالج و اداءه و معالج الرسوميات المدمج معاه نوعه ايه و تردده و ان كانت الشركات دلوقتي بتلزق قوة المعالج بعدد الانوية في المعالجات الحديثه و اللي بتستخدم في اقوى الهواتف زي Snapdragon 810 ..
بس الكلام ده للناس اللي بتشتري في الفئة الاقتصادية اللي ممكن يلاقي هاتف ميديا تيك بمعالج قديم من 2104 مثلا كان مخصص للهواتف المتوسطة بس يغره حته ثماني وبنيته 32 بت .. و يسيب مثلا معالج كوالكم رباعي النواة بس معماريته احدث بس عشان رباعي يسيبه مع ان معالج الرسوميات المدمج و الدعم لمعالج كوالكم هيكون افضل و مدعم ل64 بت !!
و عشان كدا كان الناس بتسيب نسخة النوت ثري جي ثمانية النواة و بتدور و تشتري نسخة كوالكم رباعية النواة
‫#‏اختار_صح‬
‫#‏حركات_تسويقية‬ .. متخليهومش يلعبوا بالارقام

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوضة لدى مدونة الحصري 2015